Diner aanpassen

Je bent nu al enkele weken bezig om steeds meer plantaardig eten in je leven in te bouwen. Dat vind ik supertof, je bent geweldig bezig!

Bij de nieuwe module gaan we een stapje verder en gaan we ook het diner aanpassen. In de vorige les heb je al bekeken waarover je al tevreden bent en wat je graag anders zou zien als diner. Van wat je niet meer wil eten, door wat zou je dat graag vervangen?
Hou hierbij zowel rekening met wat je plantaardig wil maken als met waar je bijvoorbeeld allergisch voor bent.

Traditionele westerse keuken

Deze maaltijden draaien meestal om een hele lap vlees, met daarbij aardappelen, saus en een ietsiepietsie groenten 😉 En dit is helemaal niet interessant, dus we gaan het omdraaien en vertrekken van heel veel groenten. Dit kan je dan eventueel gaan aanvullen met een vlees- of visvervanger, saus,…

Vertrekken van groenten

Als je vertrekt van groenten als basis, zal je bord er meestal ook veel mooier en smakelijker uitzien. Al die verschillende kleuren doen je honger krijgen.

Gerechten veganiseren

Als je bepaalde gerechten van “vroeger” mist, die je nu niet meer wil eten, dan kan je je daarbij neerleggen. Of je kan kiezen om het gerecht te veganiseren. D.w.z. een niet-vegan gerecht gaan om te toveren tot een vegan gerecht. Bijv. stoverij naar vegan stoverij met seitan. De smaken van een gerecht zitten toch vaak in de kruiden en andere toevoegingen, dus je kan perfect oude gerechten gaan omzetten naar plantaardig.

Misschien is het in het begin nog even wennen qua smaak omdat het toch niet helemaal hetzelfde is, of een andere textuur heeft bijvoorbeeld. Maar denk eraan, je smaakpapillen hebben maar enkele weken nodig om te veranderen. Dus als je het een tijdje op de nieuwe manier eet, gaat je smaak automatisch veranderen.

Maar laat je daarnaast zeker ook eens inspireren door…

Gerechten van andere culturen

Bij andere culturen is de basis niet zozeer een lap vlees, maar vaker een geheel (bijv. 1 potgerecht) ofwel allemaal verschillende dingetjes. Dit laatste is leuk om overal eens van te proeven en als je met gezelschap bent om samen te eten. Een potgerecht is dan weer makkelijk als je weinig tijd hebt. Alles kan in 1 pot en hierdoor heb je ook nog eens minder afwas, altijd leuk 😉

Begin met wat je al kent

Kijk eens welke smaken je nu al lekker vindt en start hiermee om je gerecht plantaardig te maken. Zo kan je stilletjes aan gaan experimenteren met nieuwe dingen.

Ik ben er voor jou, dus zit je ergens mee vast, heb je vragen,… laat het me dan weten dan help ik je verder.

Veel succes en ook zeker veel plezier in deze nieuwe periode.

Geef een reactie