Vertering

Fruit met andere ingrediënten

Gevaar van fruit met andere dingen eten (groene bladgroenten in smoothie is uitzondering): Fruit verteerd anders en in combinatie met ander voedsel hierop gaat dat beginnen gisten. Merk je dat als je fruit eet samen met andere ingrediënten, je je minder goed voelt, dan heb jij hier waarschijnlijk last van. Eet fruit dan zeker apart van andere ingrediënten. Eet pas een tijdje later een andere maaltijd.

Trucjes om bonen makkelijker verteerbaar te maken

  • bonen of linzen eerst laten weken in een kommetje met water (gedurende enkele uren of gedurende de nacht)
  • 2-3 eetlepels appelazijn aan het weekwater toevoegen
  • Stukje kombu (zeewier) bij in het kookwater doen: bonen worden makkelijker verteerbaar + je hebt extra voedingsstoffen.

Vertering noten en zaden

De meeste voedingsstoffen haal je uit noten als je ze eerst weekt. Om ze daarna zo op te eten is niet lekker, maar weken is wel ideaal als je bijvoorbeeld notenmelk of -room maakt.

Als je noten roostert, dan komen er essentiële oliën vrij wat de lekkere geur en knapperige structuur geeft. Een deel voedingsstoffen komen vrij, maar andere verminderen. Dus je kan variëren, de ene keer geweekt, de andere keer geroosterd.

Bij zaden kan je iets zuur toevoegen om de voedingsstoffen beter op te kunnen nemen. Bijvoorbeeld citroen- of limoensap of azijn.

Geef een reactie